Tuesday 3 January 2012

...hari pertama sekolah 2012...

Assalamualaikum,
Hari ni kat Kedah adalah hari pertama persekolahan bagi tahun 2012 dan rutin aku hantar anak ke sekolah bermula lagi lah...untung sikit tahun ni cuma kakak seorang sahaja yang sekolah pagi...tak pening sangat aku nak hantar...maklumlah..ada motor buruk jer....kereta coming soon kot...InsyaAllah..!..Luqman & Ilham sekolah petang jadi ada masa sikit...
Dan macam biasa hari pertama ni depan sekolah tu macam dah jadi tempat parking seolah2 ada pesta jer...berlapis2 dengan kereta...aku suka tengok gelagat orang...tengok gelagat orang tak sabar...gelagat orang yang suka potong line...tak kira lah kereta kecil ke besar ke sama jer...sikap pemandu yang nak kena ubah...kenderaan tu tak salah apa2...bukannya tak tahu kalau tak berbaris confirm jam...tapi apa kan daya nak menegur orang2 camni macam mencurahkan air ke daun keladi....kalau anak buat salah marah berasap...kat sekolah tak ajar sivik ke?..itu lah..inilah...tapi kat diri sendiri...?????
Satu lagi aku tengok...susah payah orang buat jejambat kat depan sekolah supaya anak2 selamat kalau terpaksa melintas jalan tapi yang guna beberapa kerat jer..aku tak tahu ni salah siapa...dari pemerhatian aku..aku lihat ibubapa sendiri yang ajar anak2 lintas jalan dari naik jejambat...berhenti tepi jalan pastu suruh anak lintas...ada yang tolong pimpin anak2 melintas jalan...kecil2 lagi anak2 tu dah di ajar melanggar undang2..salah siapa ya?...apa agaknya ibubapa tu nak kata kalau suatu hari nanti anak mereka ter..minta2 jangan...ter di langgar kereta ( betul ke ayat aku ni ? ).....siapa pula nak di salahkan...sikap orang kita ni memang camtu lah...tak jadi lagi tak apa...bila dah kena silap2 sekolah tu di saman nya...salah sendiri jarang nak nampak...
Satu lagi bagi anak2 yang bawa motosikal pergi sekolah...ni pun satu lagi penyakit...berapa kerat jer yang ada lesen...dah la tu dapat bawa motor tu lebih rempit dari tujuan nak ke sekolah...aku hairan sungguh..macamana lah cara pemikiran ibu bapa mereka ni...mungkin masing2 ada alasan tersendiri...mungkin tak sempat nak hantar..masing2 sibuk bekerja...mungkin nak ajar anak2 tu berdikari...entah lah cumanya kalau dapat di pastikan mereka menggunakan kemudahan tu dengan betul baru lah okay kan..?..Aku faham..zaman dah berubah...semua nak cepat...time is money kata orang putih...cuma cuba..cuba lah untuk tidak melanggar undang2...undang2 bukan untuk menyusahkan tapi untuk cuba sebaik mungkin supaya semua orang dapat hidup aman dan selesa selalu...
Anyway...Selamat bersekolah bagi anak2 semua..semoga generasi ini dapat mencorakkan Malaysia yang lebih aman dan tenteram serta semua rakyat dapat hidup dengan sempurna....Belajar rajin2 tau..

No comments: